Vernon halála  

Posted by Deszy in

Az utóbbi két-három fejezettel kapcsolatban elég sok kérdést kaptam. Nem mind ugyanazt kérdeztétek, de mindegyik kérdés középpontjában Vernon halála állt. Arra gondoltam, hogy szentelek neki egy külön posztot, és megírom, hogy miért döntöttem úgy, hogy megölöm Vernont, hogy a történet melyik pontján jutottam erre a döntésre, hogy van-e szerepe Vernon halálának, hogy mennyi a leírt dolgokban az, amit saját élményeimből merítettem. Tehát alapjáraton a gondolataimat és a válaszaimat Vernon halálával kapcsolatosan. Ezért ezt a posztot most nem is fogom kérdések szerint tördelni, remélem, azért még lesztek néhányan, akik rászánjátok magatokat, hogy belevágjatok ebbe a gondolat- és szótengerbe.


Először is elmondanám, hogy nem azért öltem meg Vernont, mert meghalt Richard Griffiths, a színész, aki a filmekben Vernon bácsit játszotta. Ez a sors egy furcsa egybeesése, és bizonyos szempontból örülök is, hogy pont így jött ki, talán ekképpen méltón búcsúztam a színésztől, aki számomra tökéletesen hozta a karaktert a filmekben.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy már az EDR elején tudtam, hogy a történet egy bizonyos pontján Vernon Dursley meg fog halni. Sok mindent tudtam már akkor is. Hogy Dahlia akaratos lesz, de nem gonosz, hogy Hugo cuki, és igen, tudtam a vélaságáról is, és azt is tudom az elejétől kezdve, hogy kivel fog összejönni, már ha... :P (Ez egy olyan kérdés, ami gyakran felmerül, és szeretném hangsúlyozni, hogy nem befolyásol, mit írtok. Dahlia sorsa már régen elrendeltetett. :D)

Ezzel szemben azt például nem tudtam az elejétől, hogy meg fogom ölni Vernont. Mégis, ahogy haladt előre a történet, egyre inkább éreztem, hogy meg fog történni. Nem azért, mert személy szerint nem szeretem, néhány jelenetét kifejezetten szerettem írni. Viszont sokkal több okot tudtam felsorolni a halála mellett, mint ellene.

Először is, a logikus ok: Vernon öreg volt, nem is kicsit. Nem mondhatni, hogy túlságosan egészségesen élt volna, és a stressz is megtette a hatását. Senki sem halhatatlan, még akkor sem, ha Rowling alkotta, és a muglik – mint azt tudjuk – rövidebb ideig is élnek, mint a varázslók és boszorkányok. (Már ha természetes halálról beszélünk persze.) A legtöbb Rowling szereplőt megtartottam, viszont ők sem élhetnek örökké.

Másodszor, lesz szerepe a történetben is. (Erre vonatkozóan volt egy kérdés.) Igen, Vernon halála nem csak azért történt, hogy húzzam a sztorit. Egy ember halála meglepő változásokat indíthat el, negatív és pozitív változásokat egyaránt. Egyelőre erről nem szeretnék többet mondani, majd ki fog derülni az elkövetkező fejezetekből.

Dahliának találkoznia kellett a halállal. Lehetséges, hogy ez furcsán hangzik, de ehhez tartom magam. Hiszem, hogy egy hősnek ismernie kell a kockázatokat ahhoz, hogy tudja, mit hajlandó feláldozni egy csatában, mert különben nem tudja, mit tesz kockára. Most kicsit tekintsünk el a Harry Pottertől, és akármelyik másik fantasy történetet nézzük meg! Mielőtt a hős elindul a kalandján, és szembenéz a sorsával, tudnia kell, milyen valakit elveszíteni. Katniss elvesztette az édesapját, mielőtt az arénába indult... Eragon árva volt, és aztán végignézte Garrow halálát, majd szépen sorban még sokakét, többek között Bromét, mielőtt megvívta az első könyv végén az igazán nagy csatát. Frodo látta meghalni Boromirt, aztán Gandalfot. Sorolhatnám még nagyon hosszan, mindenesetre a hősök útjuk során okkal néznek szembe a halállal. Tudniuk kell, hogy az életüket kockáztatják, és ezt át is kell érezniük.

Dahliát nem szeretném egyik fent említett főhőshöz sem hasonlítani, mert soha nem az volt a célom, hogy valami világot megváltoztató óriási csatát alkossak, ami alapjaiban megrengeti a varázslóvilágot. Nem minden generációban létezhet egy Voldemort és egy Harry, akiknek a döntései az egész világ sorsát meghatározzák. Dahliának is szembe kell néznie a maga gonoszával, nem szeretném kisebbíteni az érdemeit, és nem szeretném lelőni a Végzősök bonyodalmát. Mindenesetre Dahlia még nem veszített el senkit. Él a családja, élnek a barátai, még egy háziállata sem halt meg soha. Nézett szembe veszéllyel, de a halállal még soha. Egészen addig, amíg Vernon meg nem halt. Az édesapja halálával, még ha természetes volt is, megtanulta, milyen elveszíteni valakit, és felfogta, hogy onnan nincs visszaút.

Emellett Dahliának nem csak hősként, hanem emberként is találkoznia kellett ezzel. Valahogy úgy éreztem, ez fontos mérföldkő lesz Dahlia felnőtté válásának útján, és ezt jelenleg is így érzem. Megváltoztatja az embert, amikor elveszít valakit, akit szeret, főleg ha először történik meg. Dahliának meg kellett ezt tapasztalnia.

Nem mondom, hogy a kapcsolatrendszerét alapjaiban változtatja meg, mert nem. De ilyenkor felértékelődik, hogy ki van az ember mellett, ki az, akire támaszkodhat, ki az, aki képes még az ilyen pillanatokban is megmosolyogtatni, és kinek a jelenléte nyújt vigaszt. Az elmúlt néhány fejezetben olyan dolgok történtek, Vernon halálával kapcsolatban és azon kívül is, amelyek nagyon fontos szerepet játszanak majd Dahlia történetének végén, rengeteg kulcsot rejtettem el a történet lezárásával kapcsolatban. Némelyik talán egyértelműbb, mint a többi, de igazából szerintem ezek akkor nyernek majd értelmet, ha már tudjuk, mi lesz a vége...

Az is egyértelmű szerintem, hogy imádom a Harry Potter könyveket. Ha nem így lenne, nyilván nem írnék HP fanfictionöket sem. És az eredeti sorozat egyik nagy üzenete a számomra az, hogy hogyan dolgozzuk fel a halált. Hogy hogyan lehet gyászolni, hogyan törődsz bele abba, ha elveszítesz valakit, és hogyan dolgozod fel a tudatot, hogy előbb-utóbb mindenki – te is – meghalsz. És legfőképp, hogy hogyan élsz mégis tovább a halál után, átvitt és szó szerinti értelemben is. Az egyik legnagyobb és legzseniálisabb dolognak azt tartom a Harry Potter sorozatban, hogy Rowling ezt az üzenetet képes volt egy gyerekkönyvben, teljesen befogadható módon átadni.

A közelébe sem érhetek annak, amit Rowling csinált, de mindig igyekeztem hű maradni hozzá, amennyire lehetséges. És számomra ehhez a hűséghez hozzátartozik az is, hogy valamilyen formában ezt az üzenetet is visszahozzam. Nem feltétlenül csak Vernon halálán keresztül, de ez is a gyász egyik fajtája, még ha mi, olvasók, nem is éljük meg feltétlen akkora tragédiaként, mintha mondjuk James halt volna meg. (És itt jegyezném meg, hogy amit említettem, hogy lesz halál az EVDR-ben, nem Vernonra gondoltam.)


És a legvégén szeretnék reagálni az arra vonatkozó kérdésekre, hogy saját tapasztalatból írtam-e meg azokat a részeket, amelyekben Dahlia gyászol. A válasz: igen és nem.

Körülbelül két hónappal voltam fiatalabb Dahliánál, amikor elveszítettem az édesapámat, egy hónappal a 17. születésnapom előtt. Valószínűleg ebből is fakad az, hogy szeretek halálról és gyászról írni, nem tudom. Szerintem valahogy akkoriban kezdtem el igazán lelkesen írni. De nem ez volt az oka annak, amiért úgy döntöttem, hogy Vernon meg fog halni. Nem a saját életemet vetítettem ki a történetre, már csak azért sem, mert Dahlia nem én vagyok. Dahlia nem is különbözhetne jobban tőlem, és a legtöbb helyzetben nem úgy cselekszik, ahogy én tenném.

Épp ezért nem teljesen úgy gyászol, ahogyan én. Az én helyzetem persze nagyon más volt, de nem úgy birkóztam meg a gyásszal, ahogyan Dahlia teszi. Dahlia a magányt választja, bezárkózik, és a gondolataiba merül. Én nem ilyen voltam. Másnap iskolába mentem, mindent ugyanúgy csináltam, mint előtte, és ott voltak velem a barátaim, és még nevettem is. Ez valószínűleg furcsán hangozhat, de nem azért volt, mert nem szerettem az édesapámat, és nem voltam szomorú. Egyszerűen csak... A gyászt átélni – és itt most közeli családtag, barát elvesztésére gondolok –, nem olyan, mint amilyennek az ember a könyvek alapján elképzeli. Egyrészről sokkal rosszabb, másrészről viszont az élet megy tovább, még ha ez szörnyen is hangzik.

Szóval Dahliához visszakanyarodva, ő nem teljesen úgy gyászol, mint én. De vannak hasonlóságok aközött, amit ő átél, ami neki eszébe jut, és a között, ami az én fejemben járt azokban az időkben. A szinte első cselekedetem, amikor megtudtam, az volt, hogy a szobámba vonultam fekete ruhát keresni, mint ahogyan Dahlia is tette. Soha nem hallottam édesapámat énekelni, mint ahogyan Dahlia sem.

Tehát igen, mondhatni, hogy saját tapasztalatból írtam, de mégsem. Mert Dahlia más ember, mások a körülményei, ezért nyilvánvalóan máshogyan néz szembe az élet nehézségeivel is. De mivel minden szereplő kicsit belőlem is fakad, Dahlia gyásza is.

This entry was posted on 2013. június 7., péntek at péntek, június 07, 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

9 megjegyzés

Névtelen  

Hello!
Nekem még lenne egy kérdésem. Mi okozta Vernon halálát? Az egy dolog, hogy öreg és stresszes volt, de azért ez nem konkrét válasz.
Egy lány

2013. június 10. 13:09

Szia!

Erre itt azért nem tértem ki, mert szerintem benne volt a fejezetben. Szívrohama volt. De nem Dahlia levele váltotta ki.

Pussz:
Deszy

2013. június 10. 13:15
Névtelen  

Jó ezt értem, de miért volt szívrohama?

2013. június 14. 15:03
Névtelen  

Google-z meg a szívrohamot :) Nem kell rá ok elég ha egészségtelen vagy sokat stresszelsz és idősödzs satöbbi... olyasmi mint az agyvérzés csak talán kevésbé alattomos.
Deszy csak így tovább! By the way, irodalmat hallgatsz?
puszi,
Cheza

2013. június 14. 21:48

Sziasztok!

Igen, így van, ahogy Cheza is írta, nincs szükség hozzá különösebb okra. Persze kiválthatja valami konkrét, de nem feltétlen van szükség rá. Egyébként híreket nézett, amikor történt.

És nem mondanám, hogy konkrétan irodalmat hallgatok. Gazdálkodási és menedzsment szakos vagy a Corvinuson, illetve párhuzamos képzésben történelem szakon vagyok az ELTE-n, és magyar a minorom mellette, de még nem kezdtem el a magyar tárgyaimat. :)

Pussz:
Deszy

2013. június 15. 7:39

Szia Deszi:) Mikor teszed fel a következõ részt? Nem akarok követelõzõ lenni csak nagyon tetszik és rdekel Dahlia és a többiek sorsa :D

2013. június 16. 12:03
Névtelen  

Amúgy ELTE gimnáziumba jártál? Teszem azt a Radnótiba?

2013. június 17. 16:06

Nem, semmi ilyesmi. Csak egy szimpla egyetemista vagyok. :)

2013. június 17. 17:25

Thanks for sharing this with us! Some really amazing features.
sam pepper cat yoda

2013. július 18. 14:45

Megjegyzés küldése

Kommentek :)